Online yazışmalarda kullanılan işaretlerin anlmları.

Bana gelen e-maillerde işaretler olur, hiçbirinin anlamını bilmem. Gereksiz bulurum. ne denmek istiyorsa açıkça yazılmalı diye düşünürüm.

 Biraz huysuzum bu konuda. Öğrenmek istemiyorum ama geçenlerde gelen bir maildeki bilgiler çok hoşuma gitti. Benim gibi interneti seven ama sohbetlere pek yanaşmayanların bilgi alacağı bir yer olsun istedim.

Bu kurallar yazılı olmayan fakat uyulması sanal ortamda  sorunsuz iletişimi sağlayan kurallardır.

Bu kurallara uymak  kanuni bir zorunluluk değildir. Çünkü bu kuralları kontrol
edecek herhangi bir gerçek otorite yoktur. ! Ne zaman ,  uluslararası telif hakları ve net etik kuralları bütün ülkeler  tarafından kabul edilirse , işte belki o gün ,  bu kurallara  uymamak cezalandırılacaktır. Internet ortamındaki birçok  kaynaktan derlenerek hazırlanan etik kuralları zaman içinde   fazla değişmez ama yine de uyulması şiddetle tavsiye edilir.

*Internet ortamı bir çok kişi karşı çıksa da;gerçek kimliğinizi  saklayabileceğiniz bir ortam olduğundan gerçek hayattan çok farklıdır.Bu yüzden bu ortamdaki davranışlarımıza dikkat
etmek zorundayız.

*Saygı,olumluluk ve nezaket en büyük dayanak noktamız  olmalıdır.

*Büyük harfle yazmayın.HERKES BAĞIRDIĞINIZI DÜŞÜNMEYE  BAŞLAR!

*Mesajlarınızı kısa tutun.. Kendinizi daha iyi ifade etmek  için smiley ya da bir başka adıyla emoticons (emotional icons)   kullanabilirsiniz.

En popüler simgelerden birkaçı :

:-) Mutlu
:-( Kırgın üzgün
:-< Öfkeli
:-o Şaşırmış
:-D Gülen
:-@ Bağıran
;-) Göz kırpan

*Yanıt yazdığınızda sadece sorunun ilgili kısmına mesajınızda yer verin. Gereksiz yere tüm mesajı eklemeyin.Hatta REPLAY (Yanıtla ) tuşunu  kullanırken altta kalan ve de size gönderilen mesaji tamamen silin.

*Mesajlarınızda özel bilgilere yer vermeyin. Mesajınızı kimin okuduğunu veya kime nasıl dağıtacağını asla bilemezsiniz.

*Mail'leri "forward" yani başkalarına "ilet"irken mutlaka  ve de mutlaka mailin içindeki diğer mail adreslerini SILINIZ ! .  Silmemeniz kadar güvenliğe aykırı bir şey daha düşünemiyorum.
Bu bir nevî , sizin ev veya iş adresinizin ,  sizden izinsiz, milyonlarca kişiye dağıtılmasıyla eş değerdir. !

Mailinizin içinde , sadece sizin kendi ve de karşı tarafın adresinden başka adreslerinin olması hem çok tehlikeli  , hem de çok büyük saygısızlıktır.

*Ticari ilan (spam) göndermeyin.Eğer genel kullanıma açık bir ilan panosuna (bulletin board) ya da  haber grubuna yazıyorsanız , konudan ayrılmayın. Her haber grubuna reklam göndermek gibi bir hataya asla düşmeyin. Spammi ng  olarak adlandırılan bu işlem size flaming olarak geri dönecektir.

FLAMING NEDIR ?

Bazen birilerini farkında olmadan kızdırabilirsiniz. Herkese açık bir ortamda , kızgın ya da kaba bir mesaj ,  başınızdan aşağı kaynar sular dökülmesine neden olabilir. (Bu duruma flamed denir) .Eğer siz de yanıt verecek olursanız, flame savaşları (flame war) başladı demektir. Ateşi söndürmenin tek yolu genellikle geri adım atmak  ve hiç yanıt vermemektir.

*Eğer , bir haber grubuna ya da posta kutusuna reklam  gönderecekseniz, konu satırında amacınızı açıkça belirtiniz.  Böylece ilgilenmeyen kişiler onu açmadan kolayca silebilecektir.

*Mesaj göndermeye başlamadan önce grubu takip edin.Gruba mesaj göndermeden takip etmek ("lurking" olarak adlandırılır)  grubun bakış açısı ve tarzı hakkında fikir sahibi olmanızı sağlayacaktır.

*FAQ (Sıkça Sorulan Sorular) ı okuyun .
(SSS) =FAQ = Frequently Asked Questions.
FAQ'da hem soruları, hem de cevapları bulacaksınız !
Böylece daha önce sorulmuş ve yanıtlanmış soruları tekrar gruba yöneltmemiş olacaksınız.

*Doğrudan size yanıt yazılmasını istemeyin. Sık , sık acil yanıt arayan kullanıcılar haber grubunu takip edemezler  ve sorularına yanıt vermek isteyenlerin doğrudan e-mail ile
kendilerine ulaşmasını isterler.

Haber grupları tecrübeleri paylaşmak içindir. Bazıları tartışma, bazıları soru-cevap tarzında olsa da tamamında asıl amaç  bilgilerin paylaşılmasıdır . Vermeden almak çok tatsızdır.
Yardım istediğiniz gibi, siz de arasıra  diğer kişilerin sorularına yanıt yazmalı, tartışmalara katılmalısınız. Tartışmanın gereksiz yere uzaması durumunda, sadece o kişi ile fikir alışverişine devam edebilirsiniz.

*Binary dosya göndermeyin. Binary'den kastedilen text ( metin )  olmayan dosyalardır. Örneğin EXE uzantılı dosyalar, ZIP dosyalar, vs.   Dosya almanız ya da göndermeniz gerekirse "..... isimli dosyası olan göndersin" yerine , dosyanın nerede bulunabileceğini bilen var mı? şeklinde sorun. Eğer dosya sadece bir kişiden temin edilebiliyorsa,  doğrudan onunla irtibata geçin.

*Konu dışı mesajlar (off-topic) göndermeyin.  Grubun ilgilenmediği mesajlar tepki almanıza yol açabilir. Konu dışı (off-topic) yazarken konunuza uygun başka haber  grupları olmadığından emin olun.

*Mesaj göndermeden önce yeni gelen mesajları okuyun.Böylece daha önce yanıt verilmiş bir soruyla ilgilenmek  zorunda kalmazsınız.

*Gönderilen mesajları açarken dikkatli olun. Mutlaka ve de mutlaka güncelleşmiş bir antivirus kullanın. Kendi güvenliğiniz için sık sık virüs taraması yapın. Maillere ataşlanmış EXE , BAT , PIF uzantılı dosyaları açmayın.

*Sakin olun . Bir mesajdaki tonu hemen yakalamanız mümkün olmayabilir. Pişman olacağınız bir yanıt yazmadan önce birkaç kez düşünün.

*Sorularınız anlaşılır ve açık olsun.Sorunun ne olduğunu anlatırken aceleci davranmayın. Yazdıklarınızı önce siz okuyarak anlamaya çalışın.

*Mutlaka teşekkür edin. Edin ki , size yazan kişi yazınızın yerine ulaştığından emin olsun.
Ve size faydalı olan bilgiler için de mutlaka kısa bir teşekkür yazısı gönderin. Bu davranışınız gruptaki motivasyonu yüksek tutacaktır.

*İmzalarınızı kısa tutun. Mesajınızın sonuna eklediğiniz isim/adres bölümü 4 satırı geçmesin.

*Elektronik mektubunuza, aynı normal mektuplarda olduğu gibi,  bir selamlama cümlesiyle başlayın. İster "Merhaba" deyin ister  "Sevgili Falanca,". Böylece insanları karşılamış olursunuz.  Belki devamlı yazıştığınız kişilerle bunu yapmayabilirsiniz ama o zaman bile en azından mektubun başına adını yazın.

*Yazılarınıza mutlaka imza atın.

*Elektronik mektuplarınızın konu alanını ASLA ve de ASLA boş bırakmayın. Konu  bölümü  çok önemlidir.  Subject yani konu kısmı boş olan mail'ler öncelikle viruslü mailler  olarak şüphe çekecektir. Bir mektubun konusu, onu diğerlerinden  ayırt etmenizi sağlayan bir özelliktir. Bu sayede sizin mektubunuz  birçok mektup arasından görünür. Buraya her seferinde "merhaba"  yazmayınız!.Konunun özeti mahiyetinde bir başlık yazınız.

*Mektuplarınızı büyük harflerle yazmayın.  Normal bir mektupta olduğu gibi büyük ve küçük harfleri kullanarak yazın.  Tamamı büyük harflerle yazılmış yazıları okumak hem zordur
hem de akıcılığı azaltır. Ayrıca büyük harfler SANKİ BAĞIRIYORMUŞ  GİBİ anlaşılmanıza neden olabilir. Mektuplarınızı tamamen  küçük harflerle de yazmayın.

*Mektuplarınızın bir satırında 70-75 karakterden fazla karakter olmasın. Yazdığınız mektubu okuyacak olan kişinin nasıl bir bilgisayardan  okuyacağını bilemezsiniz. En kötü ihtimalle, bu kişinin mektubunuzu metin  temelli bir terminalden okuduğunu varsayabilirsiniz. Bu durumda bir satırdaki karakter sayısının 80'i geçmesi ,  mektubunuzu okunmaz hale getirebilir.

Bazı mektup programları, gelen bir mektuba cevap vermenizi  sağlarken, daha önceki mektubu yeni mektubunuzun içine aktarır.  Aktarırken de her satırın başına ">" işareti koyar.

* ">" gibi lüzumsuz ve korkunç bir kirlilik yaratan anlamsız  işaretlerdir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder